duminică, 13 martie 2011

Buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova se eliberează:

  • de la naştere pînă la 10 ani;
  • de la 10 pînă la 16 ani;
  • de la 16 pînă la 25 ani;
  • de la 25 pînă la 45 ani;
  • de la 45 ani – pe viaţă.

Documente necesare:

Copiii pînă la 16 ani:

  • certificatul de naştere;
  • buletinul de identitate (dacă-l deţine);
  • actul de identitate al unuia din părinţi, tutore, înfietor;
  • certificatul sau menţiunea instituţiei medicale privind grupa sangvină în certificatul de naştere.
Pentru eliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova copiii se prezintă cu unul din părinţi, tutore pentru identificare, stabilirea statutului juridic şi a domiciliului.

Persoane de la 16 ani:

  1. actul de identitate cu statut „nevalabil”:
    • buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova;
    • paşaportul de tip sovietic (modelul anului 1974);
    • actul de identitate provizoriu eliberat anterior;
  2. actele de stare civilă:
    • certificatul de naştere;
    • certificatul de căsătorie;
    • certificatul de divorţ;
    • extrasul de pe actul de căsătorie;
    • certificatul de schimbare a numelui şi/sau prenumelui;
    • certificatul de naştere a copilului în vârstă de până la 16 ani;
  3. documentele ce atestă evidenţa militară:
    • livretul militar;
    • livretul serviciului civil (de alternativă);
    • adeverinţa de recrut;
  4. adeverinţa de pensionar;
  5. dovada înregistrării la domiciliu sau avizul S(B)EDP/SPEDU privind eliberarea actului de identitate provizoriu fără înregistrare la domiciliu.
În perioada schimbării actelor de identitate, cetăţenii Republicii Moldova, care s-au născut sau au înregistrat căsătoria pînă în anul 1945 (inclusiv) şi ale căror acte de stare civilă nu s-au păstrat, completează o cerere de model stabilit.
Cetăţenii se pot adresa pentru schimbarea buletinului de identitate, fără a prezenta actele de stare civilă, dacă nu au survenit schimbări în statutul persoanei şi în datele personale (numele, prenumele, prenumele tatălui, data şi locul naşterii), în caz de expirare a termenului de valabilitate al buletinului de identitate (la 25 şi 45 ani), deteriorare sau declarare a pierderii/furtului acestuia .

Pefectarea şi eliberarea buletinului de identitate

termen de fabricare


costul**
1
lună

130
lei
15
zile

200
lei
5*
zile

290
lei
24
ore

520
lei
8
ore

600
lei
4
ore

810
lei
Serviciul se acordă în următoarele oficii (secţii) de evidenţă şi documentare a populaţiei:
Notă:
Primirea cererilor privind perfectarea actelor de identitate în mod urgent să efectuează
în termen de 4 ore de la 8:00 pînă la 9:30
în termen de 8, 24 ore de la 8:00 pînă la 10:30
în termen de 5 zile de la 11:00 pînă la 16:30
Primirea cererilor privind perfectarea actelor de identitate la prezentarea procurii să efectuează:
în termen de 24 ore de la 8:00 pînă la 10:00
în termen de 5 zile de la 11:00 pînă la 16:00
în termen de 15 zile de la 11:00 pînă la 16:00

Perfectarea şi eliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului RM în caz de pierdere

termen de fabricare


costul**
1
lună

130
lei
5*
zile

420
lei
24
ore

780
lei
8
ore

910
lei
Serviciul se acordă în următoarele oficii (secţii) de evidenţă şi documentare a populaţiei:
Notă:
Primirea cererilor privind perfectarea actelor de identitate în mod urgent să efectuează
în termen de 8 ore de la 8:00 pînă la 10:30
în termen de 24 ore de la 8:00 pînă la 10:30
în termen de 5 zile de la 11:00 pînă la 16:30

Perfectarea şi eliberarea fişei de însoţire a buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova în caz de pierdere sau deteriorare

termen de fabricare


costul**
1
lună

20
lei
5*
zile

50
lei
24
ore

90
lei
4
ore

180
lei
Serviciul se acordă în următoarele oficii (secţii) de evidenţă şi documentare a populaţiei:

Perfectarea şi eliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului RM aflat peste hotare, la prezentarea procurii

Repatrierea cetăţenilor Republicii Moldova

Cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi permanent peste hotare, ce doresc să revină în republică pentru stabilire, se adresează la secţiile (birourile) de evidenţă şi documentare a populaţiei, la locul domiciliului solicitat, cu demers motivat, la care anexează:
  • două fotografii color, executate la aparataj special 30x40 mm;
  • paşaportul;
  • actele de stare civilă;
  • decizia organelor administraţiei locale sau consimţămîntul notarial autentificat al proprietarului referitor la înregistrarea persoanei pe un anumit spaţiu locativ, dovada dispunerii de spaţiu locativ;
Materialele privind repatrierea se examinează în termen de 30 de zile, se eliberează certificatul de repatriat, care se înmînează solicitantului la locul depunerii cererii.

Eliberarea actului de identitate provizoriu

termen de fabricare


costul**
La momentul adresării
fără fotografierea persoanei
40
lei
La momentul adresării
cu fotografierea persoanei
70
lei
Serviciul se acordă în următoarele oficii (secţii) de evidenţă şi documentare a populaţiei:

Eliberarea actului de identitate provizoriu (AP)

Potrivit prevederilor Hotărîrîi Guvernului Republicii Moldova nr.42 din 17.01.19995, pe teritoriul Republicii Moldova, în aceleaşi condiţii cu buletinele de identitate au fost introduse actele de identitate provizorii, eliberate de Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor.
Actul de identitate provizoriu după conţinut reprezintă un certificat prin care se confirmă identitatea, cetăţenia, domiciliul/reşedinţa titularului şi se eliberează pentru întrebuinţare numai pe teritoriul Republicii Moldova.
Actul de identitate provizoriu fără numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) se eliberează la solicitare cetăţenilor Republicii Moldova, care din considerente religioase restituie actele de identitate cu IDNP sau refuză documentarea cu buletin de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova.
Actul de identitate provizoriu cu numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) se eliberează în caz de necesitate (obţinerea actelor de stare civilă, documentelor ce atestă evidenţa militară etc.) şi în anumite circumstanţe (arest, reţinere de organele de drept, detenţie în instituţiile penitenciare etc.) cetăţenilor Republicii Moldova, persoanelor cu statut juridic nedeterminat la documentarea primară, în schimbul actului de identitate cu statut "nevalabil" (buletinul de identitate (CA), paşaportul de tip sovietic (modelul anului 1974), actul de identitate provizoriu) sau la declararea pierderii acestuia.
Cererea privind eliberarea actului de identitate provizoriu se depune la secţiile/birourile de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliu/reşedinţă a solicitantului.
În cazul solicitării actului provizoriu prin reprezentant (persoană împuternicită prin procură) cererea se depune numai la Secţiile primire şi eliberare a documentelor urgente din mun. Chişinău.
În cazul imposibilităţii identificării persoanei la data adresării, documentul se eliberează numai după identificarea acesteia.
Invalizii de gradul I, II şi III, persoanele arestate/reţinute de organele de drept, deţinute în instituţiile penitenciare beneficiază de înlesniri la eliberarea acestui document.
termen de fabricare


costul**
La momentul adresării
fără fotografierea persoanei
40
lei
La momentul adresării
cu fotografierea persoanei
70
lei
Serviciul se acordă în următoarele oficii (secţii) de evidenţă şi documentare a populaţiei:

Servicii gratuite

Schimbul fişelor de însoţire a buletinului de identitate al cetăţeanului RM, în care este aplicată ştampila "ALEGERI 05.04.09" şi/sau "29.07.2009 ALEGERI"

Modificarea înregistrării cetăţeanului la locul de trai

Radierea efectivă de la evidenţă (în baza decesului, prin hotărîrea instanţei judecătoreşti)

Anularea înregistrării (prin hotărârea judecăţii sau încheierea DDP)

Înregistrarea cetăţenilor străini

Examinarea materialelor privind acordarea, redobândirea şi renunţare la cetăţenia RM (prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene al RM)

Perfectarea documentelor (CA, RA, PA, PE, IR, IC, CR, RC, CC, RF, PC, RI, RR, IH, RH, AP, toate tipurile de adeverinţi) în cazul depistării rebutului după eliberarea documentului (responsabil - întreprinderea)

Eliberarea xerocopiilor

Categoria de cetăţeni ai Republicii Moldova, care beneficiază de înlesniri la documentarea cu acte de identitate ale Sistemului Naţional de Paşapoarte (documentul se eliberează gratis):

  • invalizilor de gradul I, II, III;
  • participanţilor la Marele Război pentru Apărarea Patriei şi persoanele lor egalate;
  • copiilor orfani şi elevilor şcolilor internat, elevilor şcolilor profesional-tehnice, aflaţi în asigurarea statului la documentarea iniţială la vârsta de 16 ani;
  • participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobîl;
  • persoanelor care au primit mutilări în urma conflictului armat din Transnistria;
  • copiilor, rămaşi fără ocrotirea părintească, aflaţi sub tutelă la documentarea iniţială la vârsta de 16 ani;
  • copiilor din familii cu mulţi copii „de la 5 şi mai mulţi copiii”, la documentarea iniţială la vârsta de 16 ani.
1 lună
gratuit
  • cetăţenilor Republicii Moldova, la prima documentare;
1 lună
gratuit
  • cetăţenilor din localităţile din stînga Nistrului (Transnistria), înregistraţi la domiciliu pe teritoriul dat până la data de 10.09.2005, o singură dată (la prima documentare)
1 lună
gratuit
Notă:compensarea cheltuielilor se efectuează de Ministerul Finanţelor din contul mijloacelor bugetului de stat şi alte surse financiare adiţionale
Întrebare: Unde pot să mă adresez în caz de furt sau pierdere a buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova? La secţia de evidenţă şi documentare a populaţiei unde buletinul a fost eliberat anterior sau în orice altă secţie?
Răspuns: În cazul furtului sau pierderii buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova Vă puteţi adresa la Secţia de evidenţă şi documentare a populaţiei din raza de domiciliere.
În cazul în care SEDP din raza de domiciliere nu acordă servicii în regim de urgenţă (8 ore, 24 ore) pentru perfectarea buletinului de identitate sau fişei de însoţire în caz de pierdere/furt, cetăţenii se pot adresa laBiroul de primire şi eliberare a documentelor urgente №1 şiBiroul de primire şi eliberare a documentelor urgente №3
În cazul pierderii/furtului buletinului de identitate este necesar să prezentaţi următoarele acte:
  • certificatul de naştere;
  • certificatul de căsătorie/divorţ (de la caz);
  • certificatele de naştere ale copiilor pînă la 16 ani;
  • livretul militar sau adeverinţa de recrut;
  • diploma de studii superioare şi de confirmare a gradului ştiinţific (de la caz);
  • certificatul de schimb al numelui/prenumelui (de la caz);
  • dovada spaţiului locativ, înregistrării la domiciliu.

Întrebare: Mi-a expirat termenul de valabilitate al buletinului de identitate . Ce acte urmează să prezint pentru perfectarea unui nou buletin, cît costă şi cît durează?
Răspuns: Pentru perfectarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova în legătură cu expirarea termenului de valabilitate este necesar să prezentaţi următoarele acte:
  • buletinul de identitate;
  • certificatul de naştere;
  • certificatul de căsătorie sau divorţ (de la caz);
  • certificatele de naştere ale copiilor pînă la 16 ani;
  • adeverinţa de recrut sau livretul militar (pentru persoanele apte pentru serviciul militar);
  • diploma de studii superioare şi de confirmare a gradului ştiinţific (după caz);
  • dovada spaţiului locativ, a înregistrării la domiciliu.
În cazul în care, nu au survenit schimbări în statutul Dvoastră (starea civilă) şi în datele personale (numele, prenumele, patronimicul, data şi locul naşterii), puteţi solicita schimbul buletinului fără a prezenta actele de stare civilă.

Întrebare: Cum ar putea o persoană care se află la moment peste hotare şi căreia i-a expirat termenul de valabilitate al buletinului de identitate, fără a se întoarce în ţară să obţină un nou buletin?
Răspuns: Cetăţeanul Republicii Moldova aflat peste hotare, în cazul expirării termenului de valabilitate al buletinului de identitate poate solicita schimbul acestuia prin procură.
La cererea solicitantului buletinului de identitate, aflat peste hotarele ţării, reprezentanţa consulară sau diplomatică a Republicii Moldova din ţara de şedere eliberează sau autentifică procura respectivă.
Reprezentantul (persoana împuternicită prin procură) va depune cerere despre eliberarea buletinului de identitate din numele persoanei pe care o reprezintă, prezentînd actele enumerate mai sus, 2 fotografii color ale solicitantului 10x15 cm. şi procura în original cu achitarea costului respectiv pentru prestarea serviciului.

Întrebare: Se prevede vre-o amendă în cazul în care mi-a expirat termenul de valabilitate al buletinului de identitate de cîteva luni şi pînă la momentul actual nu l-am schimbat?
Răspuns: Utilizarea actelor de identitate nevalabile atrage după sine răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Dacă buletinul de identitate este nevalabil (cu termen expirat) şi întreprindeţi măsuri de a-l schimba pînă la depistarea cazului de către colaboratorii de poliţie, nu veţi plăti nici o amendă.

Dacă nu aţi găsit răspuns la intrebarea care Vă interesează sau doriţi să primiţi informaţii suplimentare referitor la acest serviciu puteţi să scrieţi in compartimentul consultaţii sau să contactaţi serviciu informativ-consultativ la tel.:
(+373 22) 25-70-70 sau (+373 22) 50-46-64.

10 comentarii:

  1. Buna ziua, care este termenul legal pentru schimbarea actelor de identitate(buletinh, pasaport)dupa inregistrarea si obtinerea certificatului de casatorie.In cazuol in care exista un termen egal ce se intampla daca nu pot sal respect,pe motiv ca sunt plecata din tara. Puteti spune si care este perioada de eliberare a actelor de identitate mentionate mai sus?.Multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua as dori sa aflu un raspuns sigur la o intrebare. Eu am 16 ani si mi-am facut buletin de identitate la chisinau , apoi dupa citeva zilea mi-am schimbat domiciliu in raionul soroka , apoi mam dus la sectia de pasapoarte si mi-au zis ca trebuie sami schimb buletinul cu 130 de lei la 24 de ore ca pe buletinul meu scrie chisinau Dar daca mi-am schimbat domiciliu deja trebuie sa scrie Soroka , apoi mi-au zis ca este nevoie de unul din parinti . As vrea sa intreb de ce ? Ca deja unul din parinti doar a dat semnatura pentru a imi face buletin . Se poate oare la schimb fara unul din parinti ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu Mai Crede Toate Spuse Ei Si Normal Ca Doresc Ca Sa Iti Schimbi Pe Buletin Viza De Resedinta Dar Poti Sati Faci O Viza De resedinta Noua Nu e Nevoie sa Iti Schimbi Buletinul De Indentitate!

      Ștergere
    2. Nu Mai Crede Toate Spuse Ei Si Normal Ca Doresc Ca Sa Iti Schimbi Pe Buletin Viza De Resedinta Dar Poti Sati Faci O Viza De resedinta Noua Nu e Nevoie sa Iti Schimbi Buletinul De Indentitate!

      Ștergere
  3. salut.am pierdut buletinul de identitae,ce trebuie sa fac ?
    am o virsta de 23 de ani..

    RăspundețiȘtergere
  4. spuneti-mi va rog daca eu lokuiesc in Balti dar nu sunt inca pusa aici la evidenta,atunci imi pot face buletinul aici sau in raionul unde am locuit?

    RăspundețiȘtergere
  5. spuneti-mi va rog daca eu lokuiesc in Balti dar nu sunt inca pusa aici la evidenta,atunci imi pot face buletinul aici sau in raionul unde am locuit?

    RăspundețiȘtergere
  6. Un prieten de al meu are 20 ani el nare nici mitrica nici buletin si lui i trebue urgent 2 zile cel mult ce trebue sa facael i pus la propisca in sofiia raionul hincestii da locueste in chisinau el nu a avut nici o data inca buletin

    RăspundețiȘtergere